Introduction
Tonight, we distinguished between a שאלה, a question of inquiry by the Gemara like מאי טעמא (what's the logic/reason?) and מנא הני מילי (what is the basis of these words/this din?) - and a קושיא - a difficulty, problem, raised by the Gemara.
The Gemara's first question was clearly a קושיא - because -as we explained - the mishna seems to be the antithesis of the זוממין consequences we would have expected - ie כאשר זמם - as they conspired. Instead of making the עדים a בן גרושה etc - the עדים receive lashes. Same with חייב גלות. So, when the Gemara says
"ועוד" to introduce its second question, it's clear that this is another קושיא/difficulty.
"ועוד" to introduce its second question, it's clear that this is another קושיא/difficulty.
What is the Gemara's second קושיא?
According to the edition of Rashi in the Gemara, all the Gemara does is quote the mishna on ה. which teaches us that the second set saying עמנו הייתם brings on the ramifications of כאשר זמם, ie the retributive penalty that characterizes עדים זוממים. What is the Gemara trying to convey by citing this mishna?
According to Rashi, the Gemara's questioning the very opening of our mishna כיצד העדים נעשים זוממים ?
What is the mishna doing asking this question? This is the topic of the mishna on דף ה. We explained that here, the Gemara is understanding the word נעשים in the mishna in terms of process. Why, asks the Gemara, is the mishna asking about the process of incriminating עדים when that process is the topic of another mishna?
The Gemara's תירוץ/answer
Some vocabulary words
התם there
קאי is referring
Compare to the first amud of Berachot
גמרא. תנא היכא קאי דקתני מאימתי? ותו, מאי שנא דתני בערבית ברישא? לתני דשחרית ברישא! - תנא אקרא קאי, דכתיב בשכבך ובקומך.
and the first amud of Ta'anit
גמרא. תנא היכא קאי דקתני מאימתי? - תנא התם קאי, דקתני: מזכירין גבורות גשמים בתחיית המתים, ושואלין בברכת השנים, והבדלה בחונן הדעת. וקתני: מאימתי מזכירין גבורות גשמים.
What does our Gemara mean when it says
?תנא התם קאי
What is the halacha in the mishna it is quoting - and how is it relevant to the content of our mishna
תנא התם קאי: כל הזוממין מקדימין לאותה מיתה, חוץ מזוממי בת כהן ובועלה, שאין מקדימין לאותה מיתה אלא למיתה אחרת; ויש עדים זוממין אחרים, שאין עושין בהן דין הזמה כל עיקר אלא מלקות ארבעים, כיצד? מעידין אנו באיש פלוני שהוא בן גרושה או בן חלוצה, אין אומרים: יעשה זה בן גרושה או בן חלוצה תחתיו, אלא לוקה את הארבעים.
No comments:
Post a Comment